mår inte bra-söka hjälp???

Tror jag mår sämre än någonsin förr... Behöver hjälp för att bli frisk? Men vart söker man hjälp? Vilken hjälp hjälper? Vet att jag själv måste kämpa, men just nu orkar jag inte mera!
Hur gör ni andra för att må bra? Någon som kan berätta hur man lyckas ta sig ur bulimin? 

Kramar på er alla och hoppas ni har en betydligt trevligare kväll än jag! 
Postat av: bulimihelvetet

Jag har än så länge ingen aning om hur man tar sig ur det. Jag ringde bup i alla fall. Vet inte om det kommer att hjälpa eller inte. Men det är bra att du förstår att du ska göra något. Och ett tips, om du inte läst "Bulimibibeln" av Sofia Jensfelt så gör det! Låna den på biblioteket eller whatever, men läs den! kram

2010-11-04 @ 08:53:32
URL: http://bulimihelvetet.devote.se
Postat av: Malin

Det finns en massa hjälp, som är olika bra.... jag gick på en äs mottagning, men trivdes inte alls med min behandlare. Blev frisk, trilla tillbaks och lät det vara så ett tag. Nu går jag till en psykolog inom vuxenpsyk, funkar mycket bättre. Mitt tips blir sök till psyk först, så kan de ta dig vidare till en äs mottagning sedan.



Kram

2010-11-04 @ 11:17:38
URL: http://www.livetochkarleken.com
Postat av: Mimmi

Åh, önkar jag kunde svara. Har börjat smått på scä... men det har inte hjälpt mig än.



Vet inte hur man tar sig ur det... men det går väl för vissa? :/ I dunno... Håller tummarna för dig ♥

2010-11-06 @ 01:15:05
URL: http://ljusochsilver.blogg.se/
Postat av: Malin;

Jag trillade in här av en ren slump och kan ju inte låta bli att skriva några rader. Jag anser mig själv vara relativt fri från den del av min ätstörning som innehåller bulimi, men suget efter att äta & spy dyker upp ibland (men är ack så lättare att hantera nu än vad det var när jag var som sjukast). Det enda tips jag kan ge är egentligen att äta regelbundet, att försöka få i sig alla måltider som krävs (dvs frukost, lunch, mellanmål, middag och kvällsfika) och att VÅGA äta trots att man hetsätit; att inte hoppa över exempelvis kvällsfikat bara för att man hetsåt och spydde vid middagen. Sedan har jag x antal gånger lyckats hålla mig från att hetsäta genom att ta en kopp te, kura ner mig i soffan och kolla på en film (eller vad man nu tycker om att göra).



Det är svårt att ta sig ur, men det går! Jag trodde aldrig att jag skulle klara mig ur det, skämdes nå fruktansvärt osv (allt detta som jag med all säkerhet vet att du själv har erfarenhet av) men nu har jag inte hetsätit sedan i början av augusti då jag trillade tillbaks lite. Det går.



Ge dig tusan på att klara det, REGELBUNDNA MÅLTIDER och distrahering - så kan det gå.

Ge inte upp, aldrig någonsin, utan fortsätt försöka (och var inte rädd för att söka hjälp; det kan hjälpa). Var rädd om dig, kram!

2010-11-12 @ 16:22:16
URL: http://hallonte.blogg.se/
Postat av: Myza

Hej!

Jag är mitt i en rejäl Bulimi-tornado så jag är väl kanske inte rätt kvinna att komma med tips på hur man blir frisk, men en sak som underlättar ditt fysiska välmående trots att du spyr är att du tar Resorb varje gång du har spytt. Och gärna t.ex en skvätt äppelcidervinäger i ditt dricksvatten (innehåller en massa kalium). Dessa två saker hjälper kroppen att hålla vätske- och saltbalansen. Att du över huvud taget känner att du vill ha hjälp tycker jag är ett bra första-steg! Själv är jag så inne i mitt missbrul att jag inte alls vill bryta det... Så sträck på dig av den anledningen till att börja med! Sen tycker jag att du ska ringa och få en tid för bedömningssamtal på närmaste psykiatriavdelning. Skit samma VAD det är för sorts psyk-hjälp, men NÅNTING som innebär att du får gå och träffa en terapeut/psykolog el dyl en gång i veckan är bra; det finns ju en mängd bakomliggande orsaker till din bulimi; det kan ju vara alltifrån jobbig barndom till en tonårsbantning som gick snett... Med en psykolog får du hjälp att bearbeta tidigare händelser som kan ha orsakat Bulimins start. Sen kan det kanske vara bra satsa mer på KBT-terapi där du kan få hemläxor av typen "nästa gång du går in på ica ska du inte köpa nånting som du kan hetsäta alls" och så vidare för att successivt bli mer och mer hetsfri... Kanske kan man inte bli helt frisk från Bulimi, men man kan helt klart lära sig att hantera sitt hetsätningssug och lära sig att inte döva alla känslor med mat. Kramar till dig från mig!!

2010-11-15 @ 02:59:43
URL: http://bulimianevrosanblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: