Frågor till er som blivit frisk/friskare ifrån bulimi

Känns som om min vikt går stadigt uppåt. Jag känner mig enorm och otrivs verkligen med min kropp just nu. Vill inget heller än att bli frisk, så försöker att att inte vara så hård mot mig själv. Försöker att acceptera en viktökning, men samtidigt kan jag inte låta bli att önska att jag vore lika smal som alla andra.

Känns som om jag äter hela tiden, men kanske behöver min kropp all denna mat (läs mat plus choklad, nötter, glass, godis, bröd osv...)? Den har ju i åratal fått stå ut med svält, hetsätningar, hård träning, kräkningar samt vitamin- & mineralbrist. Kommer detta sug efter mat att gå över nu när jag slutar kräkas? Eller äter jag av fel anledning? Äter jag bara för att jag är sugen? Äter jag på grund av mina känslor? Äter jag bara för att äta?

Har hört att man ofta går upp i vikt när man försöker bli frisk från bulimi, men att vikten man lagt på sig så småningom försvinner med tiden. Får jag nu fråga alla er som kommit längre i kampen mot bulimin om det stämmer? Kommer vikten att plana ut? Kommer kroppen att stanna på den vikt där den vill vara? Eller kommer jag att fortsätta äta och bli överviktig?

Hur var det för er? Någon som vill vara snäll och berätta hur det kändes? Vad hände med kroppen och vikten när ni tog er ur bulimin?

Kram



Ps: Förlåt för all denna viktfokusering. Vill inte skriva så mycket om vikt, men tyvärr är det dessa tankar och denna oro som tar upp all min energi just nu. Är som sagt inte på långa vägar frisk ännu :/  
Postat av: Emma

Ja, det där funderar jag också på. Känner igen mig...

2010-05-29 @ 09:57:35
Postat av: Isa

Jag gick upp 8 kilon första tiden, men nu har jag gått ner tre kilon igen. Men min hy är bättre än tidigare och mitt ansikte är mindre svullet, så även om jag gått upp 5 kilon nu så gör det inte så mycket. :)



I boken "Sluta hetsäta" fanns en stapel på vikten hos bulimiker under tillfrisknandet och det såg likadant ut där, först jag de upp lite, för att sedan peka neråt igen. De gick i genomsnitt bara upp 1 kilo!



Fokusera inte på vikten, du kommer INTE att bli överviktig. Jag lovar dig det! :)

2010-05-29 @ 17:44:01
URL: http://everydayfrometheinside.blogg.se/
Postat av: Elin

Jag tror att det är oundvikligt att gå upp i vikt för att bli frisk. Jag fick lära mig att allt var tillåtet att äta, när helst jag ville. Jag skulle äta något gott varje dag. Detta gick efter ett tag till överdrift, jag unnade mig för mycket och fick jobba med att inte unna mig hela tiden. Jag vet att jag gick upp men inte hur mycket, har ingen våg. Dock var det mycket annat i mitt liv som inte vara speciellt stabilt under den tiden.



Två efter mitt första möte med psykologen kom jag i kontakt med LCHF och har nu ätit enligt det i ett halvår. Det har hjälpt mig oerhört med att få kontroll på ätandet av sötsaker och har även fått ordning på min vikt. Äter inte strikt LCHF, unnar mig sötsaker eller nån klyftpotais då och då. Men jag tror överlag att bullimiker ska passa sig för "dieter" och vänta till slutet av tillfrisknandet med att blanda in sådant, om det ens är nödvändigt. Fast LCHF är inte en diet för mig, det är en livsstil som får mig att må bättre än någonsin om.



Lycka till med allt!

2010-05-29 @ 23:27:53
Postat av: a

Jag har legat inlagd för bulemi och min vikt gick snarare neråt när jag fick årdning på maten. Men det gäller VERKLIGEN att du håller mattider och måltider. Det är verkligen så viktigt för attinte falla tillbaka. Det tog lång tid, lång tid innan mit hetssug försvann. Lång tidina kroppen verkligen fattade att den skulle få mat regelbundet.



Jag kan i stort sett lova dig att du kommer snarare gå ner i vikt av att bli av med bulemin.

Men, vikten och siffrorna nu när du är sjuk är heller inget egentligen du kan lita på. När du kräks, hetsäter så samlar du på dig vätska, ja du vet säkert.. Vågen är verkligen inte att lita på iom att kroppen inte vet hur den skall reagera..



Lycka till

2010-06-02 @ 00:18:40
Postat av: Emma

Å, va jag känner igen mig. Har kommit ur min bulimi, men jag bara ökar i vikt, trots att jag inte äter för mycket. Det är som om min kropp inte litar på mig utan bara suger åt sig all energi den får. Har gått upp 8 kg nu, och trivs inte alls med mig själv... Men o andra sidan vill jag ju absolut inte ha tillbaks bulimin:)

2010-12-08 @ 19:37:33
Postat av: Wilma

Det är ju jättebra att du kommit ur din bulimi Emma! Det är värt mycket (allt!). Önskar att jag kommit lika långt som dig, men förstår samtidigt dina känslor över viktuppgången. Och andra sidan orkar inte kroppen med bulimin hur lände som helst. Själv klarar jag inte av att spy som förr och lägger på mig kilo efter kilo. Inte för att jag vill spy... Menar bara att det är bättre att vara frisk och gå upp lite i vikt än att sitta fast i bulimin och gå upp i vikt! Du klarar det här! Kram

2010-12-08 @ 20:21:50
Postat av: Emma

Å, Wilma du kommer också att klara det! Jag bestämde mig bara för att sluta och efter det har jag inte ens känt någon lust att spy mer. Jag bestämde mig för ett datum en månad fram i tiden och när väl den dagen kom så slutade jag. Du kam också!!!

Tror bara att jag tröttnade på allt. För mig gick det så långt att jag började tappa hår och märkte av massa andra negativa saker...

Och visst är det bättre med en viktökning än med bulimi. Jag försöker tänka att jag får ta tag i extrakilona senare, och då väldigt väldigt försiktigt. Tänker; en dag i taget och det viktigaste först!



Kan jag, kan du!!



Kram:)

2010-12-13 @ 15:21:16
Postat av: Wilma

Tack Emma!

2010-12-13 @ 18:53:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: