Flera mackor och massor av smörgåsar

Mina fällor: Naturgodis samt Smörgåsar med massor av smör, ost och pålägg.  

Har inte hetsat och kräkts på hela helgen (alltid något!), men överätit har jag sannerligen gjort. Lovar att jag gått upp 5-10 kg den senaste veckan. Har verkligen inte lyckats äta riktig mat på regelbundna tider, utan istället levt på yoghurt, smörgåsar och naturgodis.

Det är brödet som är mitt största problem. Kan inte nöja mig med en, utan äter mängder med smörgåsar -Hela tiden!!! På bulimicentret säger de att jag måste lära mig att äta bröd för att bli frisk. Har de rätt? Vill egentligen inte ta bort något ur min kost, plocka isär mitt liv för bulimins skull eller välja bort delar ur livet för att bli frisk. Vill ha bröd hemma, maten kvar i skafferiet och handla normalt. Vill kunna hantera bröd i brödkorgen samt en fyllld kyl. 

Men jag klarar det inte, eller gör jag?
Jag äter ju heeela tiden! Hoppar över riktig mat och äter bröd, bröd, mera bröd och stora smörgåsar! Kanske bör jag kasta ut brödet i några veckor??? Kanske går det lättare om jag äter mat med långsamma kolhydrater. Kanske kan jag då bli av med mitt begär efter bröd och naturgodis. Bli av med längtan efter sött som så ofta lockar mig att stoppa något onödigt i munnen.

Hur fungerar brödet för er? 
Någon som känner igen sig och kan berätta hur man hanterar ett ständigt "brödberoende" ? 

Kramar

Postat av: Malin

Jag äter nog för mycket mackor, men det triggar mig inte egentligen, inte ens ostmackor. Men det gjorde det förr, så jag vet vad du menar. Jag tror att man måste lära sig äta allt, och sluta förbjuda sig saker. För det är det som man förbjuder sig som man hetsäter, eller hur?

2010-05-03 @ 10:41:16
URL: http://livetochkarleken.blogg.se/
Postat av: Isa

OM jag känner igen mig, tidigare kunde jag inte sluta äta om jag visste att jag hade bröd och smör i skafferiet men nu går det lättare..



Jag tycker att du ska kasta ut brödet ett tag och testa på nytt då du känner dig lite bättre. Att härdas och utstå "trigger"mat är ju ganska meningslöst. Hets = ångest = svält = ännu mer hets och ännu mer kräkningar = vätskebrist = mer matsug... osv. Du kanske måste lära dig äta bröd, men det behöver väl inte ske just nu? Räcker det inte med att du försöker lära dig äta regelbundet och normalt nu?



Annars har jag lättare för att äta naturgodis, nötter och mörkchoklad än vanlig mat. Mat som fyller upp magen ger mig så mycket ångest. Just nu äter jag kall mat och aldrig kaffe/te till måltiderna, då lyckas jag (på gott och ont) få i mig nog med kalorier utan ångest, och med färre hetsätningar.



Kramar

2010-05-03 @ 10:51:26
URL: http://everydayfrometheinside.blogg.se/
Postat av: Sofie

Sitter faktiskt och äter macka nu^^

Mackor är som godis för mig, så himla gott:-) En gång hade jag ett mack-uppehåll på 100dagar, precis som om någon skulle haft godisförbud.

Jag skulle lätt kunna äta hur många mackor som helst. Det är tur att jag har plugget o lite jobb så att jag äter vanlig mat någongång under veckan iaf..

Kram

2010-05-04 @ 13:01:51
URL: http://onie.blogg.se/
Postat av: pussel

Jag är inte alls säker på att man måste kunna äta bröd för att bli frisk...

Men vad är "frisk"? Tänk alla sockerberoende, men som ändå inte kallar sig ätstörda, tänk alla som inte bara kan nöja sig med en, men som ändå inte kallar sig ätstörda.

Dessutom tror jag inte människan är gjord för att äta bröd. Jag tror att man blir sjuk av bröd i längden. Bröd växer inte på träd, det är inte naturligt.



Jag kan absolut inte ha bröd hemma. Kanske om jag skulle bo med någon, då kanske det skulle funka. Kanske kan jag ha det hemma någon gång i framtiden trots att jag bor ensam. Vad vet jag. Jag vill ju gärna kunna äta av allt, kunna ha allt hemma utan att få ett sjukligt beteende! Men bröd skippar jag helst, frisk som sjuk.

Kram!

2010-05-05 @ 22:37:02
URL: http://pussel.blogg.se/
Postat av: Anna

Hej Wilma



Vilken fin blogg du har. Jag hade tidigare bulimi men räknar idag mig själv som frisk. Jag känner igen det här med "förbjudna" matvaror. Så var det för mig också.

Mitt tips är att du låter bli att äta dessa under tiden som du påbörjar att "äta regelbundet". Man har redan så mycket ångest när man ska börja äta "så mycket och så ofta" och då behöver man inte lägga i överkurs och ha med en massa förbjudna matvaror. Om du vet att du äter bröd, försök att låta bli alternativt att du äter det en gång per dag och då i redan förbestämd mängd (tex 2 mackor till frukost). Under tiden som du ska börja äta alla mål försök istället att äta mat du "accepterar" som bra mat och sedan ordentligt av detta. Då tyckte jag det kändes som om man fortfarande "hade kontroll" fastän man började äta mer normal.Sen när man börjar få häng på det (vilket du kommer få) så kan man börja introducera saker som bröd igen. Detta tyckte jag hjälpte för mig och jag äter bröd och allt annat som jag vill idag. Då har du fått öva upp din mättnadskänsla som kommer av att man äter regelbundet och inte kräkas vilket gör att du lätt kommer kunna äta några mackor och tänka oj, vad gott men nu är jag mätt. Jag lovar dig!

En annan grej är att man inte ska tänka svart och vitt utan mer grått ;-)Säg till exempel att du sitter och äter mackor, "så går det utav kontroll" och du äter 4 istället för 2 som planerat. Det är ju någonting som typiskt kan påbörja en hetsätningsattack. Nästa gång det händer, försök tänka så här. Alt. 1 var att jag åt dom två extra mackorna och det blev kanske lite för mycket (enligt dig). Men alt. 2 är att du hetsäter och får i dig mycket fler kalorier än det någonsin var i dem sista två mackorna (och dom njöt du ju av). Det krävs 7000 kcal att gå upp i ren fettvikt och jag lovar dig att två extra mackor här och där eller någon extra bulle eller godis på en tisdagskväll inte kommer få dig att gå upp nämnvärt i vikt. En hetsätningsattack däremot klarar du kanske inte att spy upp, du kommer in i den onda cirkeln som gör att du "skriker efter mat" och som i slutändan kommer göra att du får i dig mycket mer kalorier än det du hade fått av det "extra" du unnar dig till tider.

En förutsättning för att du ska bli frisk är att du inte slarvar med att äta regelbundet. Ät ALLTID frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål. "Råkar" du hetsäta så kräks inte upp det. Då kommer din kropp komma i balans och du inte att få suget att hetsäta på samma sätt.

Det där med vikten, ja det är lurigt. Man är ju oftast viktfixerad. Såhär var det för mig. Jag började äta regelbundet och slutade kräkas när jag väl hetsåt. Visst gick jag upp i vikt i början men iom att jag fortsatta att äta regelbundet och inte kräktes, så kom min kropp i balans och mättnadssignalerna började fungera igen. Så vips gick jag automatiskt ner det jag hade gått upp i processen att få kroppen i balans. Därefter har jag hållt mig på en normal stabil vikt genom att äta regelbundet och bra och riktig mat. Jag lovar dig att man inte går upp i vikt av att äta regelbundet och att unna sig saker då och då. Man behöver inte förbjuda sig själv någonting eftersom kroppen när den är frisk vet vad den vill ha och vad den behöver, oftast är det bra mat, ibland är det godis en tisdagskväll eller några bullar på fikakalas ;-)

Oavsett Wilma, det går att bli frisk. Det går att njuta av mat, sluta få ångest för mat, hålla sig på en normal vikt och få möjligheten av att njuta av livet! Jag önskar dig all lycka till. Det är kämpigt till tider men det blir lättare desto längre tid det går. Men kom ihåg: sluta kräkas (oavsett hur mycket du har hetsätit) och ät regelbundet. Ta hand om dig själv och lyssna efter vad din kropp och din själ vill ha! Stor kram

2010-05-06 @ 03:08:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: