Måndagmorgon och ännu en "Att-bli-frisk-plan!!

Haha, här gör jag massor av planer över hur jag ska bli frisk. Det lustiga är ju att mina planer och listor alltid är/varit en stor del av min sjukdom. Har gjort tusentals kalorisnåla matscheman, planerat dieter, följt viktminskningsprogram, tränat enligt tuffa träningsprogram osv... Nu gör jag istället upp planer över hur jag ska bli frisk! STORA PLANER! Rätt eller fel?
Hur som helst så känns det som om behöver en ny plan, en strategi, för att bli frisk. Så rätt elller fel, här kommer min nya plan. Har provat den och vet att den får mig att må bra.

Tänk vad regelbunden mat, sömn, avslappning och frisk luft kan göra! =) 


1 Zzzömn: Sova från kl 22-23 till kl 6-7-8 alla nätter. Vardag som helg (Självklart ska jag tillåta mig att umgås med vänner och vara ute och ha skoj med, men alla andra nätter är det sömn som gäller). Regelbundenhet är A och O när man har sömnbesvär. Sover jag inte blir jag snabbt deppig och trött. Jag får huvudvärk, orkar ingenting och oftast slutar allt bara i en massa hetsätande.

2 Kost: Ska äta dagens alla måltider på (någorlunda) bestämda tider;
           
            Frukost mellan kl 7 och 9.
            Mellis mellan kl 10 och 11. 
            Lunch mellan kl 12 och13. 
            Mellis mellan kl 15 och 16. 
            Middag mellan kl 17 och 18. 
            Kvällsmål mellan kl 21 och 21.30. 

Riktig mat till frukost, lunch och middag är det som gäller nu. Mellanmålen är minst lika viktiga!  Jag ska alltid ligga steget före och äta föra att slippa hetsäta. Jag ska äta mig frisk!

3 Återhämtning/Avspänning: Är ständigt stressad, alltid uppe i varv och enormt rastlös. Min kropp är stressad efter åratal av hetsätning, kräkningar, svält och sömnbrist. Jag är stressad mina höga krav på mig själv, alla beslut som måste fattas och alla "måsten". Har insett att jag behöver min egen tid för återhämtning. Tid för att koppla av, slappna av, vila upp mig och samla ny kraft. Lugn och ro i vardagen helt enkelt! Ska nu ta mig tid för  sådant som får mig att bli lugn och må bra. Yoga, kvällsmys med levande ljus, läsa en god bok, bastubad, bodybutter och vardagslyx av alla de slag! =)

4 Träning: Jag mår så mycket bättre när jag tränar. Jag blir gladare, nöjdare, har inte lika mycket ångest, sover bättre och har inte lika stort behov/sug/begär av att hetsäta. Men det här med träning är för mig en balansgång. Tvingar mig ofta att träna och periodvis blir det alldeles för mycket träning. Tränar då för ofta och för hårt och ibland för att kompensera för de jag ätit. Träningen ska ju få mig att må bra och hålla mig frisk (inte tvärtom). Det ska vara skoj att röra på sig =Rörelseglädje!!! =)

5 Fisk luft och solsken: Jag blir alltid piggare och gladare när jag är ute mycket. En stund ute i dagsljuset varje dag ska väl inte vara någon konst nu när sommaren är på väg och allt? Promenader, sola, ligga på strande, sitta på balkongen, läsa utomhus, picnic, cykla, utflykter, jogga, bada... Ennjoy the sun!

6 Postitiva tankar, vänner som gör mig glad & massor av vilja. Jag ska njuta av livet, ha roligt, må bra och bli frisk.


Nu ska jag verkligen ta hand om mig själv. Ut med det gamla sunkiga och sjuka - In med det nya fräscha och friska. Är ni med? 

Kram
Postat av: Wilma

Oj, det blev mycket det där! Inga måsten och inga stressande krav nu Wilma! Kanske inte kan begära ett perfekt liv på en gång. Men sluta hetsäta och kräkas ska jag! Så det så!

2010-05-17 @ 06:51:54
URL: http://friskochfri.blogg.se/
Postat av: Isa

Lycka till, du klarar det, vi klarar det! Hoppas din plan fungerar men precis som du skrev själv: inga måsten eller stressande krav nu :)

2010-05-17 @ 07:58:12
URL: http://everydayfrometheinside.blogg.se/
Postat av: angelice

Det där låter toppen! Tror på dig och hoppas verkligen att det kommer gå bra.

kram

2010-05-17 @ 15:19:48
URL: http://angelices.wordpress.com
Postat av: Mimmi

Får jag vara med?... Imorn igen...? ;( Den här dagen är fullständigt förstörd redan och har inga krafter att vara positiv =(.. Men det där lät så förnuftigt, vill följa din plan imorn.



Kram.

2010-05-17 @ 17:42:17
URL: http://ljusochsilver.blogg.se/
Postat av: My

Jag är med.....Nu kör vi!

Kram!

2010-05-17 @ 22:30:26
URL: http://tankarimy.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: