Kvällsfrosseri

VARFÖR ÄTER JAG?

Är rädd att jag håller på att skapa en ny (o)vana. Varje kväll börjar jag äta och kan inte sluta. Bröd, smör, frukt, keso, bullar, middagsrester, glass... Ja, vad som helst som finns till hands slinker ned. Jag hetsäter inte och det är inte enorma mängder jag sätter i mig, men jag missbrukar fortfarande maten varje kväll. Jag behöver verkligen inte all den energi jag får i mig om kvällarna. 

Ikväll firade vi mitt första riktiga jobb med en stor grillmiddag här hemma hos föräldrarna. Rostad potatis, grillad fläskfilé, majskolvar, halloumiost, bearniesesås, vitlöksbröd och sallad stod på menyn. Hela kalaset avslutades dessutom med en liten bit jordgubbstårta. Åt mycket (men inte mer än nån annan) och kände mig enbart nöjd efteråt! Ingen ångest och inga som helst tankar på att kräkas. Nu har jag däremot ångest! MYCKET! När resten av familjen gick till sängs smög jag nämligen iväg till köket och mumsade i mig ostmackor, överbliven tårta och bullar. Usch, jag kommer att bli tjock! Jag är tjock! Känner mig stor, klumpig och vill bara gömma mig i stora kläder. Äter för mycket varje kväll nu för tiden. Ångrar mig varje kväll!

Ger ändå ett poäng till mig själv för att jag inte kräks längre. Mår mycket bättre och är mycket piggare!
Problemet är bara att jag känner hur kroppen sväller för var dag som går. Vill verkligen inte bli ännu större och fastna i detta kvällsfrossande.   

Jag är ju inte hungrig, så varför äter jag då? Hur kan jag bryta denna ovana?

Ta en lugn kvällspromenad?
Gå till sängs tidigare?
Varva ned med yoga?  
Läsa en god bok?
Se på tv?
Sitta på balkongen?
Virka?
Skapa ett fotoalbum?
?????

 

Natti!

Postat av: Mimmi

Tycker alla alternativen verkar vettiga! Du behöver ju inte göra allt på samma dag, utan dela upp lite över veckan.. Kanske sysslar jag också med sådana saker istället för att hetsäta en dag, man kan ju hoppas.

2010-06-02 @ 02:14:15
URL: http://ljusochsilver.blogg.se/
Postat av: Jenny

Känner igen mig extremt mycket när det gäller kvällsfrosseri. Svårt att bryta ovanor och mönster, men tror absolut man kan lyckas om man är beredd att göra ett seriöst försök. Kramar!!

2010-06-03 @ 21:49:49
URL: http://bortomljusochmorker.blogg.se/
Postat av: Anonym

Men du kan ju äta på kvällen om du vill, men käka frukt eller något du kanske ser som lättare alternativ? Det är ju svårt att bryta ett mönster rätt av.

2010-06-10 @ 08:08:29
Postat av: Nikki

tristress om man äter fast man inte är hungrig.. Bara en tanke och något som slår mig. Känns som en evig kamo men någon gpng ska vi gå vinnande ur den!!!!

Tills dess, fortsätt med din lilla lista, pussel är oxå bra (om man har tålamodet ;) )



Bara att du inte tar med dig vågen är grymt bra!!!



Styrkekramar

2010-06-28 @ 18:55:11
URL: http://pixans.blogg.se/privat

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: