Besök 3 på bulimicentret

Puh, äntligen hemma igen efter en lång dag! Nu fortsätter jag på mitt inlägg... =)

Har precis ätit en stor grötfrukost med smörgås, ägg och äpple=) Sitter nu och smuttar på en kopp kaffe och tänkte berätta om hur det gick med mitt besök på bulimicentret igår. 

En gång i veckan träffar jag kontaktperson på bulimicentret. Igår kunde jag stolt berätta att jag varken hetsat eller kräkts under den senaste veckan. Är däremot långt ifrån frisk och fri från min bulimi!

Besöken börjar alltid med att vi tar min vikt (Är skönt att göra bort det på en gång!) och därefter sitter vi ned och pratar i närmare en timme. När vi tillsammans gjorde min behandlingsplan fick jag själv avgöra om jag ville väga mig eller inte. Vi kom då fram till att jag vid varje besök ska väga mig, men däremot har jag lovat att verken väga mig eller ta några mått under resten av veckan. Tanken är att vägningarna ska få mig inse att min vikt inte kommer att öka dramatiskt nu när jag börjat äta regelbundet (och inte längre gör av med det jag äter genom att kräkas). Känns just nu som om jag äter massvis; Frukost, mellis, lunch, mellis, middag och kvällsfika. Lägg sedan till lösviktsgodis, nötter, kex och kakor som jag hunnit få i mig innan jag lyckats bryta mina hetsattacker de senaste veckorna. Trodde att min vikt skulle ha rusat iväg, men den hade faktiskt inte ökat ett enda gram (???)! Inser nu att mina känslor av att vara tjock och fet är just känslor. De är känslor och inte verklighet!

Därefter gick vi igenom och analyserade min matdagbok. Fick lite bakläxa på hur jag ätit i veckan. Har visserligen lyckats stå emot hetssuget och bryta attackerna, men mina eftermiddagar och kvällar var inte alltid så bra! Ofta blir det lite godis, kex eller mackor (ibland så många att jag är nära att trigga igång en hetsattack) på eftermiddagen och sen är jag för mätt (och ångestfylld) )för att orka äta någon riktig middag. Skärpning nu! Den här veckan ska jag fokusera på att få i mig tillräckligt med mat (ffa tillräckligt med kolhydrater) till lunch och ett bra eftermiddagsfika. På så vis ska jag lyckas stå emot suget och istället äta bra hemlagad mat till middagen.
Fick ett häfte med ett förslag på maträtter och mängder för den kommande veckan. Men hallå? Det där häftet måste ha varit 100 år gammalt. Hur kul är det att laga till och äta korvgryta, kålpudding och hemlagad pölsa? Inte en chans att jag följer den där menyn! Ska följa tiderna och snegla lite på måtten så att jag får i mig tillräckligt mycket. Maträtterna byter jag däremot ut. Igår blev det flygande jacob och ris, bondomelett med potatis till lunch idag och ikväll blir det bakad potatis med tonfiskröra. 

Efter vikten och matdagboken pratade vi en hel del om mina känslor och hur jag upplever mig själv. Kan avslöja att min självkänsla inte är den allra bästa. Känner mig ofta tjock, ful, värdelös och osäker, men det ska jag jobba bort inom de närmaste månaderna. Hur det ska gå till vet jag däremot inte än...

Nu är jag redo för en ny vecka! Hoppas ni också är det! 
Kram 
 

Detta kom vi överrens om att jag ska jobba med i veckan:

  • Äta på bestämda tider.
  • Äta en riktig lunch och tillräckligt med kolhydrater.
  • Äta eEftermiddagsfika
  • Äta lagad mat till middagen.

Ska helt enkelt fokusera på att få till eftermiddagarna och kvällarna denna vecka!

Postat av: Isa

Ah, jag försökte "klippa ut" men dagen gick dåligt den också... Får försöka på nytt imorgon igen.



Så du har slutat med LCHFen? Kämpa på du! Du ska verkligen vara stolt över att det går så bra för dig. :)



Kramar

2010-04-14 @ 21:15:43
URL: http://everydayfrometheinside.blogg.se/
Postat av: Malin

Duktig du är vännen, jag komme rihåg mina första möten, det är mycket att ta in och ta ställning till. Och Precis, det är (tjock)känslor, inga sanningar :) . Kram på dig!

2010-04-14 @ 22:06:37
URL: http://livetochkarleken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: