Glad påsk! -Ska jag skratta eller gråta?

Det är långfredag och en promenad så här på morgonen gjorde mig verkligen gott! Den friska luften piggade upp och fick mig att önska att jag bara kunde få stanna där ute, sitta i en snödriva, låta solen värma, blunda och glömma allt. Vill bara glömma de senaste åren med enorma mängder godis, sötsaker och mat samt därpå en massa kräkande, ångest, lögner och smygande. Vill bara glömma mitt liv och få drömma om ett nytt liv! Byta mitt liv mot ett nytt liv!


Nu sitter jag istället här i ett nystädat kök och stirrar in i mitt nyplockade påskris. Jag gruvar och oroar mig inför helgen. En lång påskledighet tillsammans med familj och vänner borde ju vara underbart! För mig känns påskhelgen däremot allt annat än underbar just nu. Påskägg överfyllda med godis, släktträffar med massor av fikabröd, buffébord med överflöd av påskmat och frysen fylld med bullar, kakor och glass. Dessutom fyller brorsan 20 år och firar med tårta, smörgåstårta och pizzakväll. Ja, det är med andra ord så väntar en drömhelg för den som försöker bli frisk från bulimi. Önskar nästan att jag kunde ha stannat kvar hemma i lägenheten. Men en hel helg ensam utan att hetsäta och kräkas, är inte något jag klarar av just nu- Sorry!  

Under mitt senaste besök på bulimicentret pratade vi en hel del om min oro inför påsken. Kom då fram till ett antal strategier att ta till för att klara av helgen:


- Regelbundna måltider.
Ska äta frukost, lunch, middag och mellanmål på fasta tider varje dag. Om det bjuds på tårta, ska jag inte hoppa/dra in på lunchen för att spara in den där tårtbiten. Självklart får jag unna mig en tårtbit och lite fika, men för att orka stå emot en hetsattack måste jag ändå äta riktig mat.


- Ta hjälp av familjen.
När suget kommer ska jag hugga tag i mamma och sitta ned och prata med henne, ta en promenad med pappa eller spela spel med brorsan. Min familj är underbar och försöker stötta mig (problemet är bara att de inte vet hur och att jag själv inte tillåter mig ta emot deras hjälp). Lovar nu mig själv att jag ska vara ärliga med dem. Inte ljuga, inte smussla undan mat och inte låtsas ta en dusch för att dölja mina kräkningar. Aldrig mer! 


- Undvika att bli lämnad ensam.
Hittar ofta anledningar till att få vara ifred och smyger sedan undan och hetsäter allt jag kommer över. Ska därför se till att inte vara ensam under helgen. Att umgås med familj, släkt och vänner, låter väl mycket trevligare än att låsa in sig, äta och kräkas?           


- Jag har alltid ett val och bör fokusera på att ha en härlig helg!

Fick också ett tips att fokusera på att ha en härlig helg. Ska se till att ha en aktiv helg, hitta på en massa skoj, umgås med familj och vänner samt fokusera på mycket mer än bara mat under helgen. Tack för tipsen! Jag ska stanna upp och verkligen tänka till en gång extra innan jag väljer att ta en andra tårtbit, en tredje bulle och ännu en näve godis… Mina val i helgen kommer att inte sluta med att jag står böjd över toalettstolen. 


Känns lite bättre nu när jag skrivit och fått ned alla mina strategier här, men är fortfarande orolig inför påskhelgen med födelsedagskalas och allt. Även om jag klarar kalaset, påskbuffén och fikat med släkten, är det ju så lätt att efteråt sno med sig överbliven tårta, kakrester och frysens glassförpackningar.
Vill inte låsa in mig mer på mitt rum, äta i ensamhet och kräkas i hemlighet!
Jag vill njuta av påsken precis som alla andra gör! Jag vill vara glad, pigg och utvilad efter helgen!
Inte besviken på mig själv, trött och sliten efter allt hets och kräkande.
Någon som känner likadant nu inför helgen? Någon som vet hur man ska klara av den?  

Kram

Postat av: Isa

Jag håller med, jag brukar fantisera om att någon uppfunnit ett piller som motsvarar normala måltider... Så att man slipper känna maten åka genom systemet, slippa känna den i magen! Allt hade vart mycket lättare då!



Jag läste igenom dina senaste inlägg och jag kunde som vanligt känna igen mig i vartenda ord. Där du skrev om hur myket bulimin påverkat dig som person exempelvis. Under friskare perioder så är inte att jag så här heller, jag var glad och uttåtriktad förut, nu vill jag mest vara för mig själv, jag är ju ändå bara en stor "bluff". Och killar, nej... Jag klarar inte av att någon rör i mig! Absolut inte nu då viktpendeln pekar uppåt! Uh..



Att glömma Mia och njuta över påsken är nog lättare sagt än gjort men vi får försöka och kämpa, lyka till! Kramar

2010-04-02 @ 13:01:30
URL: http://everydayfrometheinisde.blogg.se/
Postat av: Malin

Kloka råd. Ska nog kanske ta till mig det med. Jag tror på att du klarar helgen, heja dig!

2010-04-02 @ 22:33:15
URL: http://livetochkarleken.blogg.se/
Postat av: Malin

Jag tycker om din blogg med, för den är positiv. Bestämt mig för att egentligen inte läsa några äs bloggar alls... men din tycker jag om. Det går bra här. Min första "friska" påsk på år :)



Vad har du för behandling?

2010-04-02 @ 23:31:56
URL: http://livetochkarleken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: